DENÍK 25.

26. prosince 2015 v 14:05



26. 12. 2015

Na začátku si dovoluji slib, že pokud mi dovolí příštím zápisem se rozvité teď ještě mi neznámé okolnosti, uvedu na dnešním konci film dalšího ajzboňáckého haiku, významy naditou názvovou fotografií s ním související již teď přikládám.
Ať si případně každý na její téma může začít nějaké to haiku skládat sám.


Film jako slovo uvedené hned na začátku mě pobízí k poznámce o nedávné zkušenosti, kterou jsem nepředpokládal, když jsem čímsi drobným přispěl jako reakcí pod jakýsi článek zveřejněný na kterémsi zdejším fejsbuku.
Netuše, podotkl jsem svou znalost naprosto mi samozřejmou, že totiž odstavcování filmového scénáře po záběrech vzešlo z tradice odstavců, veršů, z nichž je složena celá Bible.
V době, kdy film před 14 desítkami let začínal, naprostá většina jeho autorů prošla školními hodinami katechizace, stále tatáž Kniha knih jako příkladový prototext před nimi, na denominaci učňů nezáleželo.
Film začínal též v době, kdy zemřel Bůh, možná i tohle mělo posléze vliv na směry a délky stezek, po nichž se potom vydal, komerčně konjunkturalistické dálnice v souvislosti s kinematografickými produkty pomíjím.

Pro mou poznámku o tomtéž odstavcování scénářů i bible jsem byl ihned hnán z jednoho zdejšího fejsbuku halasně a nahlas pryč.


Předchozím skákacím obrázkem jsem pouze využil okolnosti, že ve světě se každá jeho jednotlivost, čili věc, nějaké jiné podobá, někomu bude připadat, že souvisí s oním zmíněným odstavcováním Bible, jinému zase připomíná podobu políček filmového pásu; a možná, že se zde najde i taková, které ilustrace nabídla podobu fotbalového dresu, dokonce s číslem dotyčného hráče.
Neboť zde i o tomto bude zakrátko řeč.

KAŽDÁ VĚC JE NADITA JAKÝMSI INTELEKTUÁLNÍM OBSAHEM.

Jen na nás záleží, a to individuálně, jsme-li takovou náplň schopni spatřiti.

Pro příklad k ilustraci předchozího tučnými verzálami vysázeného tvrzení začnu sám u sebe.


Tento obrázek sémiotického trojúhelníka jsem vypreparoval z jakési internetové prezentace na téma Rolanda Barthese.

Zajímá mě zde, a zatím nerozumím, i když obdobný trojúhelník jsem sám použil, dokonce k obraně neznámého, ale podle mého mínění nevinného - a dotyčný můj trojúhelník, neboť i několikráte medializován, se pro tento účel jedinečně osvědčil.
Můj nevinný, na rozdíl od toho z Matoušova evangelia, dostal ihned druhý den od soudce milost.

Zajímá mě zde, pokračuji tedy, dolní partie obrázku: naznačený vzájemný vztah mezi oním OBJECT, jenž mi splývá s mým označujícím slovem věc.
Ale nerozumím, snad proto že žijící ve zdejším intelektuálním prostředí, onomu CONCEPT.
Třebaže si mohu vyhledat v patřičném slovníku, že jedná o totéž, co například: log. pojem, (obecná) představa; conception 1. pojetí, koncepce, pojem, představa o, 2. početí, 3. chápání (zřejmě cosi jako pojmové myšlení doplňuji já), 4. nápad. --- in my concept - podle mého názoru.
Conceptual - pojmový.

Takováto rozprostřená bilance již očividně vede k pochopení.

Ostatně, ono pojem namísto předloženého concept já sám mám již zapsáno na mém ochranném trianglu roky.

Jedinou záhadou, a možným zdrojem mého nepochopení či podsouvané si dezorientovanosti, tak zbývá odpověď na otázku jak a kterého významu z těch synonym uvedených ad 1. až 4. se používá jako podpůrných intelektových či inspiračních autorských pomůcek ve zdejším uměleckém, najmě výtvarnickém, prostředí.




Nikdy by mě nebylo napadlo, že herec Petr Čtvrtníček, pokud je autorem tohoto kusu, je schopen takovéhoto mimořádného zárodku intelektuálního výkonu.

(Ono pojem ze slovníkového hesla, psaného též odstavcově obdobně jako verše v Bibli, je obsažností vesmírně vzdáleno od onoho znění nápad uveřejněného paralelně tamtéž.)

(Ve zdejší výtvarné praxi galerijní však přečasto splývá.)

Pomocí této více nežli anekdoty vzniklé jemu z chvilkově příležitostného nápadu jsem se já mohl posunout k dalšímu textovému porovnávání na téma onoho slova pojem - zveřejněného na obrázku citátu z jakési internetové prezentace.

S ONÍM CONCEPT TOTIŽ SOUVISÍ VÝZNAM ČI DĚNÍ ZVANÉ CONCEPTUAL ART.

Základní teoretickou prací na téma konceptuálního umění je souhrn tezí Sol LeWitta s názvem VĚTY O KONCEPTUÁLNÍM UMĚNÍ vydaný v roce 1967.
Těch vět, opět odstavcováno, číslováno, je v něm 35.

Samo slovo nejzásadnější, concept, se v tomto souhrnu objevuje jen třikrát, dvojmo v tézi číslo 9.
Pod čísly 14. a 27. vždy pak jedenkrát.


MYŠLENKY USKUTEČŇUJÍ POJEM.

MYŠLENKY USKUTEČŇUJÍ POJEM!

Pro porovnání s původním zněním nejzásadnějšího mi odstavce jsem uvedl český překlad, dvojmo možně se vyvozující citát z něj. Český text v této překladové verzi se vyučuje na jisté české umělecké škole, pokud se snad na jiné vyučuje i verze jiná, budiž řečeno, že čeští studenti na nic takového stejně nechodí.
Pro absolvování a získání titulu jim naprosto stačí manuální zručnost, dovednost.
Popřípadě ty pouhé nápady.

Zobrazovat pojmy jakožto intelektuální fakty?

Pro pociťovaný rozpor, nebo nedůsledné druhé znění, jež mě mate, jsem tento případný spor zadal včera na fejsbuk, kam mi docházejí příspěvky především absolventů uměleckých výtvarných škol.
Zejména takové ty intaktně velmi zábavné.


Odpověď, samozřejmě, ani jediná, zájem, ovšemže, žádný.
Nejsem večírek.

TATÁŽ VĚC Z TÉHOŽ MÍSTA DVĚMA RŮZNÝMI ZPŮSOBY ZPODOBENÁ SE STÁVÁ, POPŘÍPADĚ POZŮSTÁVÁ, TOUTÉŽ VĚCÍ?
Znění této věty je možná na první čtení nesrozumitelné - pro její osvětlení příkladem jsem mínil o další krok rozvinout onu anekdotu Petra Čtvrtníčka o fotbalistovi a jeho dresu - doprovázející případ Láďa Hruška je zrovna takový ten bezpojmový balast vhodný tak akorát jako témata rozesílacích fejsbukových příspěvků vysokoškolských studentů výtvarných škol a akademií.

Jenomže obdobnou bíle modrou umělohmotnou tašku jsem po zákoutích mnou obývaného jednopokojového bytu nenašel, bíločervenou, mám dojem, že dresů madridského Atletica, sice ano, jenomže hráč Messi vybíhává nejčastěji na hřiště v Barceloně.
Přičemž ono pravidelně široké svislé proužení bílé se světle modrou je sportovní veřejností sémioticky pojímáno jako svého druhu plnohodnotný státní prapor, neboť se jedná o barvy dresů argentinské fotbalové reprezentace.

Takže jsem ten Messiho kopálistický dres s číslem 10 (v náhlém nápadu) zhotovil tentokrát jinak, zbytek rozvíjejícího psaní i sobě si slíbených splněných úkolů odložil na zítřek, zdravíčko:





.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama